BJELKEN I EGEN BLOKK

Mine kolleger og jeg på presekonferanse med Bill Murray, Tilda Swinton, Wes Anderson, Bruce Willis og Edward Norton. Foto: Ingvill Dybfest Dahl

Som akkreditert journalist til filmfestivalen i Cannes, liker jeg å tro at det er kremen av verdens filmjournalister som får lov til å reise hit.

Men etter to år her nede, har jeg vært nødt til å stirre bjelken i egen blokk i hvitøyet. Det er en del smørklumper her også.

For å skissere hvordan de aller fleste møter med stjernene skjer, er det stort sett ved en pressekonferanse med ca 100 journalister til stede, eller i intervjuer med grupper på mellom 6 og 10 journalister.

Felles for disse er at flest mulig vil ha svar på sine spørsmål, og at man må ha både spisse albuer og høylytt tunge for å få skvist inn akkurat ditt dilemma innefor tiden du har til rådighet.

En evig konflikt er den mellom journalister som skriver for filmmagasiner og fagblader, som ofte spør tekniske spørsmål som hvilke kameraer de brukte eller hva slags spesialeffekter som er med, og oss tabloide – som bare venter på uttalelser om sex, sykdom, bryllup og begravelser. Og kanskje noe om flåttfaren.

Men vi har lært oss å leve sammen med en viss overbærenhet. Verre er det med det forbausende store antallet journalister som slettes ikke stiller spørsmål, men bruker flere minutter av dyrebar felles tid på å utbrodere sin egen tolkning av filmen.

For ego-onanering kan man vel drive med på fritiden? For å bruke halve tiden til alle på en tolkning av filmens siste scene, når absolutt INGEN medier kan skrive om sluttscenen uten å ødelegge filmopplevelsen for samtlige lesere, er ikke det en smule teit? Jeg bare spør.

Jeg har hørt om festivaljournalister som klarer å relatere samtlige spørsmål til sin egen syke far, og sidekvinnen min tirsdag spurte Brad Pitt om han nøt å slå folk i virkeligheten.

Woody Allen og Rachel McAdams på Cannes-festivalen i fjor, med filmen "Midnight in Paris". Psykedelisk foto: Ingvill

Og jeg skjønner at regissørene blir forbanna når vi forteller dem at filmen de har jobbet med i flere år minner om minst fjorten vi har sett før (sånn for å demonstrere at vi har sett MYE film). Og at Leos Carax blir irritert når vi spør hva i huleste helvete filmen hans handler om – for han skulle kanskje ønske vi gjorde som Trond-Viggo og tenkte sjæl.

Selv sløser jeg heldigvis aldri bort andres tid på teite spørsmål.

Kanskje bortsett fra da jeg spurte Rachel McAdams om hun stod mye på skøyter.

3 tanker om “BJELKEN I EGEN BLOKK

  1. Hei. Du må se om du kan gjøre noe med tekstbrytingen. Sånn som det er nå, så kommer det veldig hulter til bulter. Må jo nærmest lete etter avslutninger på noen setninger, og tekst på bildekant er tungvint å lese. Eller, super blogg.

    • Nei. Hun gikk kunstløp før hun ble skuespiller, men sa hun hadde lite tid til det nå for tiden… MEN, hun hadde tatt med Channing Tatum på skøytebanen da de spilte inn «Elsk meg igjen» sammen, og hun mente han var et naturtalent. Så da vet du det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *